Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Door op de "alles accepteren" knop te drukken, wordt op sommige pagina's content van derde partijen getoond waarbij, door gebruik van cookies, uw gedrag kan worden gevolgd en waarmee een individueel profiel kan worden opgebouwd door deze partijen.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-notice.
Escalerend handelsconflict en geopolitieke dreiging
Escalerend handelsconflict en geopolitieke dreiging
We leven in een tijd waarin landen steeds meer met elkaar concurreren en minder vaak samenwerken. Iedereen lijkt voor zichzelf te willen zorgen, op basis van zelfgekozen regels, en dat zorgt voor protectionistische (beschermende) maatregelen en andere samenwerkingsafspraken.
De Verenigde Staten hanteren importheffingen in om hun eigen bedrijven te beschermen. Dat betekent dat producten uit landen zoals China, Mexico, Canada en de Europese Unie in de V.S. duurder worden. Ondertussen zitten China en de EU niet stil, en denken ze na over hoe ze hierop kunnen reageren. De spanningen lopen op.
Dit alles kan leiden tot een handelsconflict, toenemende sancties, handelsbeperkingen, wereldwijde onzekerheid, cyberaanvallen en spionage. Wat zijn de effecten? Voor Nederland, de EU en andere landen?
De kernvraag: Doen landen er goed aan om tegenmaatregelen tegen protectionisme te treffen?
In deze les onderzoeken we de mogelijke effecten van toegenomen handelsbeperkingen op de Nederlandse en Europese economie.
1.Introductie (5 minuten) Een les over een actueel thema, waarbij ze onderzoek van DNB gaan gebruiken om economische effecten te beschrijven en analyseren. Het thema: Geopolitieke risico’s en protectionisme in het bijzonder. Aangevoerd door de Amerikaanse regering, neemt internationaal protectionisme toe. De kernvraag: Moeten andere landen vergeldingsmaatregelen treffen?
2.Startquiz. Individueel, om de voorkennis te activeren. (5 minuten)
3.Artikel. Om klassikaal te bespreken, of door de leerlingen zelf te lezen. (5 minuten)
4.Opdrachten. Individueel of in groepjes te maken. (25 minuten)
5.Animatieclip. Welke boodschap haal je eruit? (5 minuten)
6.Bespreek de opdrachten, of laat de leerlingen hun bevindingen inleveren. (10 minuten)
7.Afsluitende quiz. (5 minuten)
Verkorte les (+/- 20 minuten)
1.Startquiz (5 minuten)
2.Discussie met de leerlingen over het thema en de kernvraag (10 minuten)
3.Eindquiz (5 minuten)
Vragen of opmerkingen?
Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze les? Heb je wensen of suggesties met betrekking tot actuele thema’s? Laat het ons weten via denieuweschatkamer@dnb.nl.