Educatie
Leer alles over de economie
Kunstenaar Marlene Dumas (1953)
Titel The Face of the Painter
Jaar 1987
Materiaal Olieverf op doek
Over het kunstwerk
Het onderwerp en de titel van dit dubbelportret lijken in eerste instantie niet bij elkaar te passen. Terwijl het werk 'het gezicht van de schilder’ heet, hebben de twee manfiguren juist geen gezicht. De titel heeft hier dan ook een andere, bredere betekenis. Het verwijst naar Marlene Dumas, de maker van dit werk, en naar haar man, de schilder Jan Andriesse, die poseerde voor dit schilderij. Daarnaast verwijst het naar jouw rol als kijker. Ten slotte verwijst het naar schilder in algemene zin. Dit schilderij is hiermee ook een portret van wat het betekent om schilder of kunstenaar te zijn – en daarbij past de titel helemaal. Voor Dumas houdt dat in: ernaar streven om tegelijkertijd jezelf en een ander te zijn.
Over de kunstenaar
De schilderstijl van Marlene Dumas is heel herkenbaar. Ze werkt vaak met koele kleuren zoals blauw en grijs en brengt dunne lagen verf aan met grote, vloeiende bewegingen. Ze werkt op basis van foto’s uit kranten en tijdschriften, beelden uit de kunstgeschiedenis, Polaroidfoto’s en ansichtkaarten. Na haar studie schilderkunst aan de Universiteit van Kaapstad in Zuid-Afrika, kreeg Dumas in 1976 een beurs om te studeren aan het postacademische instituut Ateliers ’63 in Haarlem. Sindsdien woont en werkt ze in Nederland. Haar werk wordt tentoongesteld in de grote kunstmusea en maakt deel uit van kunstcollecties over de hele wereld.
In de collectie
Aangekocht in 1989. The Face of the Painting is het vroegste werk van Marlene Dumas in de kunstcollectie van De Nederlandsche Bank. Daarna heeft De Nederlandsche Bank verschillende lithografieën en prints van haar gekocht. Van Jan Andriesse, de man van Marlene Dumas die model stond voor dit schilderij, zitten er ook twee werken in de collectie. Waaronder: 1:1 Replica Piet Mondriaan, Compositie met gele lijnen 1933.